درمان بی اشتهایی کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان بی اشتهایی کودکان در بسیاری از مواقع با تغییر سبک ارتباطی والد کودک بهبود پیدا می‌کند. نگرانی بیش از حد و واکنش‌های نامناسب والدین معمولا عوامل اصلی بی‌اشتهایی کودک هستند. والدین با افزایش آگاهی خود نسبت به روان فرزندشان به راحتی می‌توانند او را درک کرده و رفتار مناسبی اتخاذ کنند. در صورتی که فکر می‌کنید هیچ کدام از متدهای رفتاری‌تان در غذا خوردن فرزندتان تاثیری ندارد، می‌توانید مساله را از دید یک متخصص کودک جویا بوشید. در ادامه نیز برخی راهکارهای درمان خانگی بی اشتهایی کودکان آورده شده است.

 

منبع : درمان بی اشتهایی کودکان

 

 

حتما بخوانید: نیازهای اولیه و اساسی کودکان

درمان بی اشتهایی در کودکان | توصیه هایی برای والدین

بی اشتهایی دلایل مختلفی مثل دچار بودن به بیماری جسمی یا روحی، دریافت کالری اضافی، ترجیحات غذایی، استفاده از برخی داروها، بازیگوشی و نداشتن تمرکز و … می‌تواند داشته باشد که برای غلبه بر هر کدام از آن‌ها متخصصان راهکارهای متعددی را پیشنهاد می‌دهند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین موارد آن اشاره کرده‌ایم. برای بررسی و ارزیابی نشانه ها و علل بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

1- جذاب کردن وعده های غذایی

این که بتوانید وعده های غذایی را برای کودک جذاب کنید یکی از اصول اولیه و مهمی است که در افزایش اشتهای فرزندتان نقش بسزایی دارد. به این منظور سعی کنید غذاهای مختلف را در شکل‌ها و رنگ‌های جالب به فرزندتان بدهید. برای او ظروف غذای مخصوص تهیه کرده و از سلایق خودش برای ایجاد انگیزه بیشتر برای غذا خوردن بهره بگیرید.

2- درمان بی اشتهایی کودکان | الگوی خوبی باشید

سعی کنید از همان زمان که کودک غذاخور می‌شود الگوی خوبی در زمینه سالم غذا خوردن برای فرزندتان باشید. برای اینکار در صورت امکان همگی حداقل در یک وعده غذایی کنار هم جمع شده و سعی کنید جو شاد و صمیمانه‌ای را در این زمان ایجاد کنید. تعاملات اجتماعی مثبت در حین غذا خوردن می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود اشتهای فرزندتان داشته باشد. همچنین تلاش کنید تا استفاده از غذاهای سالم و تغذیه صحیح را الگوسازی نمایید. توجه داشته باشید که در دوران کودکی فرزندتان از مشاهده رفتارهای شما تاثیر زیادی می‌پذیرد.

3- از وعده های غذایی کوچک کمک بگیرید

به این نکته توجه داشته باشید که کودکان معده کوچک‌تری دارند. از همین رو نمی‌توانند در یک وعده همانند بزرگسالان غذا بخورند. شما باید بتوانید غذای فرزندتان را به مقادیر کوچک تقسیم کرده و اجازه دهید او در تعداد وعده‌های بیشتر آن‌ها را میل نماید.

4- درمان بی اشتهایی کودکان | کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید

هرگز کودک را مجبور نکنید تا غذای خود را به پایان برساند. این مسئله می‌تواند باعث شود که او علاقه‌اش را به طور کل به غذا از دست داده و دچار کاهش اشتها شود. در عوض به فرزندتان بگویید می‌توانید در زمان دیگری باقی غذایش را میل نماید.

5- عوامل حواسپرتی را از دسترس دور نگه دارید

همان طور که گفته شد در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل بازیگوشی نمی‌خواهند بر سر سفره بنشینند. در این شرایط باید بتوانید هرآنچه موجب حواسپرتی آن‌ها می‌شود را هنگام غذا خوردن از دسترس دور کنید. برای مثال تلویزیون را خاموش کرده و ابزارهای الکترونیک نظیر تبلت را نیز هنگام غذا کنار بگذارید. وضع کردن قوانینی در این زمینه به شما تا حد زیادی در این زمینه کمک می‌کند.

6- غذاهای جدید را امتحان کنید

خوردن غذاهای تکراری می‌تواند برای بچه‌ها کار حوصله سر بری باشد. از همین رو سعی کنید یک برنامه غذایی متنوع برای آن‌ها ایجاد کرده و گاهی غذاهای جدیدی را به لیست اضافه کنید. این امر کمک می‌کند تا بچه‌ها به وعده‌های غذایی علاقه مند شده و همواره برای آن هیجان داشته باشند.

7- از متخصصین کمک بگیرید

همان طور که در ابتدا در مورد علل بی‌اشتهایی گفتیم این مشکل می‌تواند از یک بیماری جسمی یا روحی نشات بگیرد. از همین رو اگر با وجود راهکارهای خانگی فرزندتان به غذا علاقه مند نشد و شما احساس می‌کنید که علاوه بر بی اشتهایی ممکن است ناراحتی جسمانی یا روانی خاصی داشته باشد بهتر است هرچه زودتر او را نزد یک متخصص اطفال ببرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بی اشتهایی کودک می تواند ناشی از افسردگی باشد؟

بله افسردگی دوران کودکی یکی از اختلالات روانشناختی است که می تواند بچه ها را درگیر خود سازد. در این شرایط فرزندتان ممکن است علائم مختلفی از خود نشان دهد که غمگینی، پرخاشگری، لجبازی و ایجاد تغییراتی در اشتها و خواب از جمله علائم آن می‌باشد.

 

 

 

منبع : درمان بی اشتهایی کودکان

 





:: برچسب‌ها: درمان بی اشتهایی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: